Het 2e MLA in de Sluisbuurt is net als het huidige MLA een Montessorischool, met als kerndoel ‘Help mij het zelf te doen’. Onze docenten en andere medewerkers zullen daar ook gaan werken, de nieuwe locatie wordt dus een school waar het DNA van het MLA stevig verankerd is.
Toch wordt het MLA#2 niet hetzelfde als het MLA in Amsterdam Zuid en dat zit hem in de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden. Het Montessori concept is dus hetzelfde, maar de onderwijsaanpak zal wel verschillen.
Waar het verschil in aanpak precies komt te zitten is momenteel onderwerp van gesprek. Belangrijk vinden we in elk geval dat het MLA#2 echt een gemeenschap wordt, waar leerlingen van elkaar en met elkaar leren. MLA#2 wordt ook echt actief onderdeel van de buurt, bijvoorbeeld doordat we het nabijgelegen park (willen) beheren.
Andere onderwerpen waar we over spreken:
- Hoe we de ontwikkeling van autonomie bij leerlingen kunnen versterken.
- Hoe we de focus en concentratie van leerlingen kunnen bevorderen, door te kijken naar de dagindeling (bijvoorbeeld door minder vakken aan te bieden, vakoverstijgend te werken en lesblokken in plaats van lesuren aan te bieden).
- Hoe we leerlingen toekomstbestendig maken, door leerlingen bepaalde hogere vaardigheden aan te leren.
- Hoe we de voorbereide omgeving kunnen vormgeven.
- Hoe we ervoor zorgen dat leerlingen gemotiveerd blijven om te leren.
Dit zijn allemaal onderwerpen waar wij op het MLA in Amsterdam Zuid ook aan werken, maar bij het opzetten van een nieuwe locatie zijn er mogelijkheden om dit in één keer net iets anders aan te pakken.