Huisvesting*

Waarom een nieuwe locatie?

Het MLA bestaat al ruim 90 jaar en heeft vele locaties gekend. Geen van de gebouwen waren bedoeld – en daarmee specifiek geschikt – voor montessoriaans onderwijs.

De huidige panden aan de Pieter de Hoochstraat zijn dusdanig verouderd dat ze niet meer geschikt zijn voor het hedendaags onderwijs en worden de komende jaren herbouwd en vernieuwd.

Toekomst

Om het MLA toekomstbestendig te maken hebben de medewerkers onder andere uitgesproken het aantal leerlingen terug te willen brengen naar 1100 op de Pieter de Hoochstraat. Tegelijkertijd zorgt een school op een nieuwe locatie ook voor betere spreiding van het montessoriaans onderwijs over de stad en daarmee voor een betere bereikbaarheid.

Uiteindelijk is besloten een tweede MLA-school te starten in de nieuw te ontwikkelen Sluisbuurt, geschikt voor 1100 leerlingen.

Met dit besluit ontstaat de uitgelezen mogelijkheid voor het MLA om de onderwijsvisie en -huisvesting direct op elkaar aan te kunnen laten sluiten. Hierdoor wordt een toekomstbestendige leeromgeving gerealiseerd waarbij de waarden van het montessorionderwijs direct bij de start van de nieuwe school optimaal worden gefaciliteerd en ingevoerd.

Waar?

We zijn in het schooljaar 2022-2023 gestart met het MLA#2 in de Van Eesterenlaan 50 in Amsterdam Oost. De komende jaren tot aan de ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw blijft dit de MLA#2 locatie.

De nieuwe school wordt gebouwd in de Sluisbuurt; een nog te bouwen wijk bij Zeeburgereiland, aan de oostkant van Amsterdam. De school is straks goed bereikbaar per fiets vanuit Noord en Oost en met het OV (tram 26 vanaf Amsterdam CS). Op loopafstand van de school is nu al pondverbinding tussen de Sporenbrug en het Zeeburgereiland.

Ontwerp & planning

Architectenbureau de Architekten Cie. is verantwoordelijk voor het ontwerp van onze school. Dit Amsterdamse bureau heeft al vele iconische gebouwen ontworpen in en (ver) buiten de stad en heeft onder meer ook de eerste woontoren, ‘Justus’ (100 meter hoog),  in de Sluisbuurt ontworpen.

De in gebruik name van het nieuwe schoolgebouw wordt op dit moment voorzien in mei 2026. Op dit moment zijn we, in samenwerking met de aannemer, gestart met de bouw. De eerste paal zal in het voorjaar de grond in gaan.  Loop met ons mee door het nieuwe schoolgebouw in deze virtuele tour!

Voorlopige planning*

Tot aan de start van de bouw zijn er nog een aantal stappen te nemen.

• Start bouwvoorbereiding – januari 2024
  • Start nieuwbouw- maart 2024