Literaire talkshow met Abdelkader Benali in de OBA

In november bezocht klas 4V4 een afwisselende show waarin Benali ondervraagd werd door Fabiola Veerman. Zij is de zorgcoördinator onderbouw, maar interviewt dus ook met veel enthousiasme schrijvers en leerlingen. Schrijver en programmamaker Benali gaf levendige en uitgebreide antwoorden, allereerst over het thema voeding, het onderwerp van de ‘Nederland Leest’- campagne van dit jaar. Hij heeft een kookboek geschreven met allemaal Marokkaanse recepten en liet een stukje zien van ‘Chez Benali’, een serie programma’s waarin hij samen met zijn vrouw Marokko bezoekt en de achtergrond van recepten en ingrediënten uitzoekt. Het lijkt een weinig interessant onderwerp voor pubers, maar de aanstekelijke manier waarop hij over eten sprak en de link die hij legde tussen eten en beschaving, zorgde ervoor dat iedereen geboeid luisterde.

Daarna was het tijd om over literatuur en lezen te praten. Fabiola kreeg de leerlingen aan de praat en zij vertelden wat zij vonden van de leeslijst, van mooie en saaie boeken. Ook uit deze klas gaven sommige leerlingen, die de dobbelsteen met daarin de microfoon toegeworpen kregen, heel persoonlijke antwoorden. Benali gaf vervolgens zijn mening en de tijd vloog om. Al met al een ochtend om niet te vergeten.