Het MLA volgens eerste klassers

Hoe is dat nou, de overgang naar het MLA? Dat kunnen de eersteklassers je goed vertellen. Hieronder kun je lezen over hun ervaringen om een nog beter beeld te krijgen van hoe het bij ons op school gaat.

Eerste indruk

“Ik zit nu zes maanden op het MLA en ik vind het een hele fijne school. Aan het begin was het heel eng, want ik kwam niet van een montessoribasisschool. Daar is veel begrip voor op het MLA, alles wordt net zo lang en goed uitgelegd tot je het snapt. Op andere scholen moet je meneer en mevrouw zeggen, hier is het persoonlijker en noem je de leraren bij hun voornaam.”
– Fleur uit vwo-brugklas 1C

“De sfeer in de gangen voelde wel anders. Je bent ineens de kleinste van de school. Er wordt nogal eens ‘eerste klasser!’ naar je geroepen maar daar wen je aan en na een maand wordt het niet meer gezegd. In de kantine is het erg druk, maar na een tijdje vind je je eigen plekje in de klas, de kantine en in de gang.”
– Christine, havo/vwo-brugklas 1D

“Na een week kon ik me niet meer voorstellen dat ik ooit op de basisschool had gezeten. Veel mensen zeggen dat het opeens veel meer werk is, maar dat valt echt wel mee. De leraren leren je stapje voor stapje weer iets nieuws waardoor je niet overbelast wordt met info. Net zoals je een koekje eet, je eet er nooit acht tegelijk maar je eet ze hapje voor hapje. Of, als je een grote mond hebt, koekje voor koekje.”
– Suomi, vwo-brugklas 1C

Zelf plannen

“Het MLA is een montessorischool dus je moet zelf regelen hoe je je huiswerk gaat aanpakken. In een jaar zitten vier blokken en een blok duurt negen weken. Voor die negen weken krijg je allemaal huiswerk wat je aan het einde af moet hebben. Elke schooldag heb je één of twee uren ´keuzewerktijd´ en dat betekent dat je dan zelf mag weten naar welk vak je gaat en dat je dan daar je huiswerk maakt van dat vak. Je moet het inplannen op de computer. Ik vind dit persoonlijk heel handig want dan hoef je minder huiswerk thuis te maken.”
– Jackie uit vwo-brugklas 1C

“Je mag zelf weten wanneer je je huiswerk maakt en wanneer je het af hebt. Maar dit moet wel binnen een blok. Een blok duurt negen weken. We hebben een blokboek voor al dit planwerk. En misschien zal je denken: maar ik kan helemaal niet plannen. Tuurlijk moet je misschien wel een beetje kunnen plannen, maar je leert het ook echt wel op deze school.”
– Lieve, havo/vwo-brugklas 1D

“Ik word wakker, kleed me aan, ga eten en fiets naar school. Het is vandaag donderdag, we hebben tot het zesde uur. De vakken die we vandaag hebben zijn: mentoruur, kwt, pauze, gym, gym, pauze, science, science. Bij kwt mag je zelf kiezen naar welk vak je gaat, alleen moet je dat wel van te voren inplannen. Science is een mengsel van allemaal wetenschappelijke dingen.”
– Fleur, mavo-brugklas 1T1

“Het MLA is een leuke school maar als je lui bent en niet kan plannen, is het niks voor jou! De gangen en de kantine van het MLA zijn erg gezellig. Op de helft van je eerste jaar kan je een verdiepingsklas kiezen voor twee uur in de week, sportklas of ontwerpklas. Wat wel handig is dat je elke dag keuzewerktijd hebt, dan kan je even een uurtje naar een vak gaan, daar zit je dan met 1e en 2e en 3e klassers van je deelschool.”
– Jelle, havo/vwo-brugklas 1D

Schoolfeesten en excursies

“Mijn allereerste schoolfeest was erg leuk. We moesten om 18:00 op school zijn, dat kwam doordat we met de klas in de klas gingen eten. Ik moest zelf wat te eten maken en meenemen. Het thema van het schoolfeest was jungle, niet bepaald een leuk thema als je het mij vraagt. Een vriendin van me was haar kaartje vergeten, maar ze mocht toch naar binnen.”
– Lieve, havo/vwo-brugklas 1D

“Het schoolfeest was heel erg leuk. Je kon op de foto. Eerst stond ik met mijn vrienden aan de kant en was het best saai. Maar na ongeveer een half uurtje kwamen we in beweging. Het was heel erg gezellig en leuk. Iets wat ik niet had willen missen.”
– Luna-Linde, havo/vwo-brugklas 1D

“We hebben vaak uitjes, zoals naar de film, naar een museum of bibliotheek. In de tweede klas ga je ergens in Nederland kamperen en met kano’s varen.”
– Vera, vwo-brugklas 1C