Excursie naar Ieper: sporen van de Eerste Wereldoorlog

Veertig 6 vwo leerlingen van het Montessori Lyceum Amsterdam zaten op 28 september 2018 om 7 uur ’s ochtends in de bus op weg naar Ieper voor een bezoek aan de West-Vlaamse frontstreek. Het 45 pagina’s lange informatieboekje beloofde een drukke dag.

Na een korte tussenstop kwamen we als eerste aan bij het Flanders Fields museum. Hier wordt het historische verhaal verteld van de Eerste Wereldoorlog in de West-Vlaamse frontstreek.

Vervolgens gingen we door naar Hill 60. Op deze heuvel is tijdens de Eerste Wereldoorlog heftig gevochten tussen Duitse en Britse soldaten. De heuvel werd gevormd door de ophoping van uitgegraven aarde bij het aanleggen van de spoorwegbedding.

Na een korte wandeling kwamen we bij een kunstwerk genaamd ‘ComingWorldRememberMe’. Dit kunstwerk bestaat uit 600.000 beeldjes van klei die door studenten van over de hele wereld zijn gemaakt. Elk beeldje staat voor één van de 600.000 slachtoffers die zijn overleden in België ten gevolge van de Eerste Wereldoorlog.

Wat natuurlijk niet kon ontbreken op deze excursie was het bezoek aan de loopgraven om op die manier zelf te ervaren hoe het is om in het pikkedonker door het (deels) ondergrondse netwerk van gangen te lopen.

Nadat enkele leerlingen gedichten hadden voorgelezen was het tijd om te gaan. Er moest namelijk ook nog de grootste begraafplaats voor Britse militairen, Tyne Cot Cemetery, en een Duits oorlogskerkhof met een massagraf worden bezocht.

We aten na deze lange dag een frietje bij ’t Kattekwaad en luisterden als afsluiting nog naar de Last Post, waarmee de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog nog elke dag worden herdacht. Honderd jaar geleden vochten de soldaten op de plek waar wij nu in alle rust rondliepen. Het is moeilijk om je daarin te verplaatsen, maar ik denk dat ik voor iedereen kan spreken als ik zeg dat deze excursie zeer indrukwekkend was.

Veerle Schim van der Loeff