Amnesty International in de les

Amnesty International heeft een gastles gegeven aan een 5 havo klas. Dat gebeurde als onderdeel van de wereldwijde schrijfactie Write for Rights, gericht op jongeren die in de gevangenis zitten omdat ze opkomen voor de rechten van anderen.

De gastles was extra bijzonder door de aanwezigheid van een Nigeriaanse jongen. Moses werd op zijn 15de ten onrechte beschuldigd van het stelen van 3 mobieltjes, moest 8 jaar in detentie zijn rechtszaak afwachten en werd toen tot dood door ophanging veroordeeld. Dankzij een brievenactie van Amnesty kwam hij vrij.

Den Haag – Amnesty International Write For Rights 2019 bij de Montessori Lyceum met Moses Akatugba. Foto: Pierre Crom

Op een vraag van een leerling hoe een Nigeriaanse cel is, antwoordde hij “Hell on earth”. Bij deze schrijfactie schrijven we brieven aan de autoriteiten waarin we om gerechtigheid vragen en kaartjes aan de gevangenen om ze een hart onder de riem te steken. Moses herinnerde zich nog het eerste kaartje dat hij kreeg: het kwam van een Noor die hem moed insprak.

Enkele reacties van leerlingen:

“De les was heel erg interessant, maar ook wel confronterend als er ineens zo’n man die dat allemaal heeft meegemaakt voor je staat.” (Robin)

“Ik vond het fijn dat we een keer iets deden dat niet per se met school te maken heeft, maar met de wereld.” (Dana)

“Het was interessant om te zien hoeveel verschil er kan zijn in de wereld. En zo’n les zorgt ervoor dat je erbij stil staat hoe goed je het hebt.” (Jules)

“Eerlijk gezegd had ik nauwelijks een idee dat het er zo aan toeging in die landen.” (Demian)

RTV-NH maakte een prachtig filmpje van de les, dat je hier kunt vinden