Zij-instromen

Aanmelden voor zij-instroom op het MLA in schooljaar 2024-2025 kan vanaf eind april 2024.

LET OP: het contactadres aan de rechterkant van deze webpagina is enkel bestemd voor vragen en niet voor de aanmelding. Aanmelden gaat centraal via de MSA, er volgt spoedig een aanmeldlink.

Voor wie

Ook dit jaar is het weer mogelijk om in te stromen op het MLA. Allereerst zijn deze plekken voor leerlingen vanuit andere montessorischolen en kinderen die verhuizen naar Amsterdam. Daarnaast kan er soms ook ruimte zijn om in te stromen voor leerlingen van andere Amsterdamse scholen. Instromen kan niet in de eerste- en de examenklassen.

Zij-instroom is alleen mogelijk bij een bevordering door de school van herkomst naar het opvolgende leerjaar of na het behalen van een vmbo-t- of een havodiploma. Een jaar doubleren of het examenjaar overdoen op het MLA is via zij-instroom niet mogelijk.

De ervaring leert dat de vraag naar zij- instroom op het MLA vele malen groter is dan het aantal beschikbare plekken. Aanmelding is dus helaas zeker geen garantie op plaatsing. Dit jaar regelen we de zij-instroom samen met de andere montessorischolen. Daarvoor komt binnenkort op deze pagina een aanmeldknop, waar je je hele dossier kunt uploaden. Je kan dan aangeven voor welke twee montessorischolen je in aanmerking wil komen voor een tussentijdse instroomplek.

Procedure

Vanaf schooljaar 2024-2025 hebben de montessorischolen in Amsterdam een centraal aanmeldpunt voor zij-instromers. Het gaat om de volgende scholen:

• Montessori Lyceum Amsterdam: een aantal plaatsen in 2V, 3V, 3M, 4H, 4V en 5V.(N.B. instroommogelijkheid in de bovenbouw is afhankelijk van de profielkeuze)
  • Montessori Lyceum Pax (voorheen MLA#2): een aantal plaatsen in leerjaar 2 voor H en V-leerlingen
  • Montessori Lyceum Oostpoort
  • Montessori Lyceum Terra Nova
  • IVKO
  • Metis Montessori Lyceum
  • Kiem Montessori

Je kunt bij aanmelding voorkeur opgeven met daarop 2 van onze scholen. De link om je aan te melden volgt in week 17. Meld je je voor 1 juni aan ontvang je uiterlijk 15 juni een definitief antwoord.