Kunstcoördinatoren

Het MLA heeft drie kunstcoördinatoren, Lobke Band, Annemarie Buren en Rogier Oversteegen. Zij ontwikkelen een doorlopend en samenhangend kunstaanbod voor leerlingen op het gebied van podiumkunsten en beeldende kunst.

Lobke Band: l.band@msa.nl
Annemarie Buren: a.buren@msa.nl
Rogier Oversteegen: r.oversteegen@msa.nl

Cultuurprofielschool

Het MLA is een erkende cultuurprofielschool. We bieden al onze leerlingen een minimale basis aan kunst- en cultuuronderwijs. Wij vinden het van grote betekenis dat leerlingen hun creativiteit ontwikkelen en kennis opdoen van kunst en cultuur in de brede zin van het woord. We zijn ervan overtuigd dat leerlingen met deze kennis beter in staat zijn om zichzelf, de ander en de wereld te leren kennen. Kunst kent geen eenduidige waarheid en is daardoor bij uitstek geschikt om anders te leren denken en kijken. Wanneer leerlingen getalenteerd en/of gemotiveerd zijn, krijgen ze op het MLA ruimschoots de gelegenheid zich te ontwikkelen op het gebied van kunst en cultuur.

Cultuurvakken en meer

Het MLA heeft een ruim aanbod aan kunst en cultuur. Zo kunnen leerlingen examen doen in de vakken drama en tekenen. In de onderbouw bieden we drama, muziek, tekenen en textiele werkvormen aan als (keuze)vakken. In de bovenbouw bestaat de mogelijkheid te kiezen uit drama en tekenen. Daarnaast kennen we, zowel in de onder- als in de bovenbouw diverse interdisciplinaire kunstprojecten. Hier kunnen leerlingen hun creatieve talenten ontwikkelen. Op het MLA is ook filosofie een examenvak. Filosofie draagt volgens ons bij aan de ontwikkeling van creativiteit. Bij de lessen in dit vak leren de leerlingen kritisch nadenken over de verschillende aspecten van het leven: een creatief proces. Overtuigd van de vormende waarde is het MLA de eerste school in Nederland geweest die (in 1968) filosofie aanbood als examenvak. Een overzicht van het programma van kunst en cultuur op het MLA kan je hiernaast downloaden,

MLArts

Op ons kunstblog MLArts valt een aantal pareltjes van het MLA te bewonderen. Deze blog wordt onderhouden door de kunstvak-docenten.

Podiumarchief

Vanaf de oprichting van het MLA in 1930 nemen muziek- en toneeluitvoeringen een belangrijke plaats in op school. Het podiumarchief geeft een overzicht van grote en kleinere muziek- en toneeluitvoeringen, met zo mogelijk programmaboekjes, teksten, foto’s en video- of geluidregistraties.

Filmarchief

Al meer dan zestig jaar worden er beelden vastgelegd van het MLA. Het oudste filmische document uit het media-archief van de school dateert uit 1951 (‘Montessori Opvoeding,’ door leerling Ron Beek, vol leraren in pak).

Tussen 1961 en 1986 was vooral docent oude talen Maarten Visser (1929-2009) actief als filmmaker op school, maar ook Wim Moïze, Joop Hobijn en vele leerlingen hebben op en over het MLA gefilmd.

De traditie van filmwerkweken bestaat nog steeds. Veel van de films die leerlingen recentelijk hebben gemaakt, vind je op MLArts, het kunstplatform van de school of in het filmarchief.