Stel: jouw lesdag begint om 08:30 met een focusuur waarin je een gesprek hebt met jouw begeleider over hoe het gaat of waarin je toekomt aan een kort meditatiemoment. Om 09:30 start het eerste lesblok ‘Mens en Natuur’. Niet je favoriete leergebied, maar het thema van dit blok ‘duurzaamheid’ vind je superbelangrijk en het is eigenlijk wel vet om vanuit de exacte hoek dit onderwerp te benaderen. Tijdens de gezamenlijke kick-off van het project ben je samen met alle eersteklassers de ‘foot print-challenge’ gestart. Hoe groot is jullie eigen voetafdruk en hoe krijgen jullie deze zo klein mogelijk met elkaar in 10 weken? Heel actueel. Wat ook helpt is dat je 2,5 uur les hebt achterelkaar. De docent begint de les meestal met een korte uitleg en daarna heb je ruim de tijd om geconcentreerd aan een opdracht te werken. Je hebt de tijd om even door die lastige opdracht te komen met behulp van je vrienden of de docent. Bij de opdracht van deze week werk je samen met je groepje, ieder met jullie eigen inbreng. Tussendoor kun je even pauze nemen als dat nodig is. De docent is al die tijd beschikbaar en begeleidt je waar nodig. Het laatste uur geef je in overleg met de docent je eigen invulling aan het individuele deel van de eindpresentatie. Dit duurzaamheidsproject is na 10 weken namelijk bijna afgelopen en dat betekent dat je met een eindpresentatie aan de klas kan laten zien wat je hebt geleerd. Best heel spannend, maar veel leuker natuurlijk dan een toets, want jullie hebben ervoor gekozen om een filmpje te maken.

Je hebt gemerkt bij de deelopdrachten in dit blok dat je op sommige punten veel meer kan dan je dacht. En dat het ook echt wel heel leuk kan zijn, school. Hmm, misschien dat je dan volgend jaar na de 3e toch wel havoniveau gaat kiezen.