Op het MLA#2 heeft een leerling drie keer per week een focusuur aan het begin van de dag; één uur waar de focus ligt op je schoolwerk, een uur waar de focus ligt op jezelf en een uur waar de focus ligt op elkaar. Deze lessen worden gegeven door verschillende docenten. Als team leren we de leerlingen zo allemaal goed kennen.

Bij het focusuur ‘elkaar’ gaat het in de basis om het vormen van een groep. In deze les worden spellen en oefeningen gedaan die ondersteunend zijn aan deze vorming. Daarnaast kunnen hier gesprekken plaatsvinden over wat er speelt in de klas. Tijdens dit uur zal ook de informatie rondom werkweken, activiteiten etc. worden gedeeld.

Tijdens het focusuur ‘school’ wordt de leerling begeleid in het ontwikkelen van metacognitieve en executie vaardigheden. Denk hierbij aan vaardigheden als het plannen en organiseren van zijn werk en reflecteren.

In het focusuur ‘jezelf’ gaan we onder andere met leerlingen ‘stilte leren maken’. We willen leerlingen laten ervaren wat stilte met je kan doen en hoe je stil kunt zijn met jezelf. ‘Stilte maken’ leren we stap voor stap, met hele korte stiltemomenten in het begin. Het doel is dat een leerling op een gegeven moment zelf kan kiezen hoe hij dit stilteuur wil invullen; wellicht met een wandeling of met schrijven in zijn dagboek, lezen, het volgen van een yoga- of meditatieles of het kleuren van een mandala.