Het MLA is een erkende cultuurprofielschool. We bieden al onze leerlingen een minimale basis aan kunst- en cultuuronderwijs. Wij vinden het van grote betekenis dat leerlingen hun creativiteit ontwikkelen en kennis opdoen van kunst en cultuur in de brede zin van het woord. We zijn ervan overtuigd dat leerlingen met deze kennis beter in staat zijn om zichzelf, de ander en de wereld te leren kennen. Kunst kent geen eenduidige waarheid en is daardoor bij uitstek geschikt om anders te leren denken en kijken. Wanneer leerlingen getalenteerd en/of gemotiveerd zijn, krijgen ze op het MLA ruimschoots de gelegenheid zich te ontwikkelen op het gebied van kunst en cultuur.

Cultuurvakken en meer

Het MLA heeft een ruim aanbod aan kunst en cultuur. Zo kunnen leerlingen examen doen in de vakken drama en tekenen. In de onderbouw bieden we drama, muziek, tekenen en textiele werkvormen aan als (keuze)vakken. In de bovenbouw bestaat de mogelijkheid te kiezen uit drama en tekenen. Daarnaast kennen we, zowel in de onder- als in de bovenbouw diverse interdisciplinaire kunstprojecten. Hier kunnen leerlingen hun creatieve talenten ontwikkelen. Op het MLA is ook filosofie een examenvak. Filosofie draagt volgens ons bij aan de ontwikkeling van creativiteit. Bij de lessen in dit vak leren de leerlingen kritisch nadenken over de verschillende aspecten van het leven: een creatief proces. Overtuigd van de vormende waarde is het MLA de eerste school in Nederland geweest die (in 1968) filosofie aanbood als examenvak.

MLArts

Op ons kunstblog MLArts valt een aantal pareltjes van het MLA te bewonderen. Deze blog wordt onderhouden door de kunstvak-docenten.

Kunstcoördinator

Het MLA heeft een kunstcoördinator, Rogier Oversteegen. Hij ontwikkelt een doorlopend en samenhangend kunstaanbod voor leerlingen op het gebied van podiumkunsten en beeldende kunst.